30 wskazówek jak dbać o zdrowie psychiczne

30-wskazowek lighthouse

Zdrowie psychiczne – tak, to także twoja sprawa. Może nigdy nie zapadniesz na depresję albo inne zaburzenie (czego ci życzę), nie mniej jednak zdrowie to coś więcej niż brak choroby.  Tak, jak każdy człowiek masz jakiś poziom zdrowia psychicznego i tak jak każdy (inny) masz na niego pewien wpływ. To już stało się oczywiste, że należy dbać o zdrowie fizyczne – badania profilaktyczne, ruch, dieta i inne nawyki. Tak samo należałoby postępować z psychicznym aspektem naszej egzystencji. Co jednak robić, by pozostać w dobrej kondycji  psychicznej? Zainspirowana niedawnym Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego przygotowałam listę zdrowych nawyków wspierających zdrowie psychiczne.

Co możesz zrobić dla swojego zdrowia psychicznego?

  1. Odpoczywaj.
  2. Rób coś tylko dla przyjemności.
  3. Dbaj o relacje z ludźmi.
  4. Miej czas na spotkania z ludźmi, szczególnie z bliskimi.
  5. Kiedy nie dajesz rady, proś o pomoc.
  6. Pozwalaj sobie na błędy i ucz się na nich.
  7. Mów o swoich uczuciach.
  8. Każdego dnia znajdź chwilę, by się zatrzymać – zatop się w swoje myśli, obserwuj swój oddech lub daj sobie chwilę na kontakt z przyrodą.
  9. Zrób coś dla sfery duchowej – módl się, medytuj, posiedź w ciszy.
  10. Uznaj, że wiesz najlepiej, co jest dla ciebie dobre.
  11. Kultywuj wdzięczność.
  12. Zapewnij sobie wystarczającą ilość kontaktu fizycznego – dotykaj i przytulaj bliskie osoby.
  13. Ruszaj się, ćwicz – tak, jak lubisz.
  14. Ucz się nowych rzeczy.
  15. Zacznij marzyć – możesz też głośno wyartykułować marzenia i zacząć je realizować.
  16. Daj zajęcie swojemu umysłowi – czytaj, poznawaj, rozwiązuj zagadki.
  17. Nie myl swoich myśli z rzeczywistością. Nie wszystko, co myślisz jest prawdą.
  18. Nigdy, przenigdy nie mów o sobie źle. Nawet tak o sobie nie myśl.
  19. Uważaj, co do siebie mówisz, bo tego słuchasz.
  20. Jeżeli czegoś nie powiedziałbyś przyjacielowi – nie mów tego sobie.
  21. Daj sobie prawo, by czasem być niepoważnym.
  22. Nie rozsiadaj się na pozycji osoby skrzywdzonej. Jeżeli coś zabolało, zadbaj o siebie, daj sobie czas, wyliż rany i wracaj do życia.
  23. Słuchaj swego ciała i dbaj o jego potrzeby.
  24. Bądź dla siebie ważny. Nie spychaj siebie na szary koniec.
  25. Pamiętaj, że przyciągasz to, co jest w twoim umyśle (i sercu). Skup się na tym, co dobre.
  26. Uśmiechaj się do ludzi i dla siebie.
  27. Zrób coś pożytecznego.
  28. Nie traktuj siebie i swoich problemów zbyt poważnie.
  29. Dawaj coś od siebie ludziom i światu.
  30. Twórz. Dla samej radości tworzenia.

 

No dobrze, mamy listę. Możesz ją przeczytać, pokiwać głową, polubić i udostępnić, ale możesz zrobić też coś więcej – zacząć wprowadzać ją w życie.  Mam dla Ciebie parę propozycji, jak to zrobić. A zatem, co zrobić z listą, by nie była tylko pustym frazesem, a realnie przyniosła coś dobrego?

  1. Wydrukuj i powieś na lodówce, na lustrze, włóż do kalendarza – wszędzie tam, gdzie często zaglądasz, tak być mogła do niej powracać.
  2. Wybierz trzy punkty, nad którymi chcesz popracować. Pomyśl, co one dla Ciebie oznaczają. Do każdego punktu wymyśl parę konkretnych działań, które jesteś w stanie zrobić w przeciągu najbliższych dni, a potem po prostu to zrób.
  3. Zagraj w grę. Wydrukuj listę. Codziennie rano losowo wybierz numer – to będzie twoje zadanie na ten dzień.

Zainspirowała Cię ta lista? Masz ochotę wypróbować  powyższe sposoby? Proszę daj mi znać, co z tego wyszło. Możesz napisać komentarz, maila (ania@lighthouse-wewnetrznasila.pl) lub zaczepić mnie na FP (o, tutaj). Śmiało, zrób to, ja bardzo ucieszę się z Twojego głosu :)

  • http://www.zafascynowanazyciem.pl/ Marta | Zafascynowana życiem

    Jest po 22 a ja nadal przed komputerem, żeby nadrobić blogowe zaległości, a tu nagle taki post! Czytam, czytam i tak wiele jest w tym prawdy. W tym momencie najbardziej potrzebuję odpoczynku. Udaje mi się natomiast znaleźć, może nie codziennie ale jednak, chwilę na zatrzymanie się w tym pędzie życiowym – taki moment tylko dla mnie, z moimi myślami, z samą sobą :)

  • Pingback: Zafascynowane linki #15 - Zafascynowana życiem()

  • http://kawa-zcukrem.blogspot.com/ kawa z cukrem

    Punku 17… czas nad nim mocno popracować…